• Перейти до основного вмісту
arrow
Головна
Новини

Як уникнути повторної кібератаки: типові помилки та поради від CERT-UA

24 квітня 2025, 11:08

  • Управління цифрової трансформації
Кіберзахист

За даними Урядової команди реагування на компʼютерні надзвичайні події CERT-UA, однією з головних причин повторних кібератак є відновлення роботи без належного аналізу інциденту.

За інформацією CERT-UA, повідомляємо про типові помилки, що створюють додаткові ризики.

Помилка 1. Відсутність практики вивчення та впровадження досвіду (lessons learned). Що відбувається: після атаки компанія просто відновлюється з бекапів і продовжує роботу, не аналізуючи саму атаку та не усуваючи її причини.
Чому це проблема: атака не проаналізована – якщо компанія не з’ясувала, як саме зловмисники проникли в мережу, то вразливості залишаються доступними для повторної експлуатації. Це означає, що атака може повторитися тим самим шляхом, а кіберзлочинці збережуть свій доступ до інфраструктури.
Інфіковані резервні копії – якщо бекапи були створені після компрометації системи, вони можуть містити бекдори (приховані точки доступу) чи інші шкідливі елементи. Відновлення з таких копій повертає хакерам можливість відновити контроль над системою, що дає їм змогу продовжувати спроби отримати доступ до конфіденційних даних та інших компонентів мережі.
Щоб уникнути повторення атаки, необхідно спочатку дослідити, як саме стався злом і виявити вразливі системи. Далі слід усунути виявлені недоліки та впровадити додаткові заходи безпеки, перевірити бекапи на відсутність компрометації та безпечно відновити дані.

Помилка 2. Не виконані всі рекомендації після розслідування атаки.
Що відбувається: після аналізу атаки були знайдені вразливості та надані рекомендації, але:
- рекомендації вирішили не виконувати взагалі;
- виконали лише частково, вважаючи решту не суттєвою;
- вирішили виконати всі заходи, але поступово, частину відклали «на потім».
Чому це проблема: хакери повертаються через ті ж самі вразливості. Навіть одна не закрита «дірка» може стати точкою входу для ворожих хакерів.
Що робити: виконати всі рекомендації аналітиків безпеки. Перевірити, чи реально усунуті знайдені вразливості. Не відкладати критичні зміни, навіть якщо вони здаються складними чи ресурсозатратними.

Помилка 3. Перевірено не всі системи. Що відбувається: після атаки перевіряють лише основні сервери чи інфраструктуру, залишаючи поза увагою інші хости (комп'ютери, сервери, пристрої).
Чому це проблема: зловмисники можуть залишити бекдори на інших пристроях. Навіть якщо вони не використали їх під час атаки, ці лазівки залишаються відкритими, що дає хакерам можливість повернутися та отримати доступ у майбутньому.
Що робити: перевірити всі пристрої та сервери. Моніторити активність навіть у "неважливих" вузлах. Змінити паролі до всіх без винятку облікових записів.

Помилка 4. Відкриті вразливості після відновлення. Що відбувається: система відновлена, але:
не виправлені вразливості в програмному забезпеченні, особливо в тому, яке доступне з мережі Інтернет;
сервери, які доступні з мережі інтернет, не було відмежовано в DMZ (демілітаризовану зону), якщо цього не було зроблено до атаки.
Чому це проблема: навіть якщо одна «дірка» була закрита, хакери можуть знайти іншу та повернутися назад у вашу мережу.
Що робити: необхідно провести повний аудит своєї «поверхні атаки». Впровадити сегментацію мережі, щоб обмежити доступ до внутрішньої мережі із серверів, які доступні з мережі Інтернет.

Як уникнути повторного злому:
- після атаки не поспішайте відновлювати систему – спочатку проаналізуйте ситуацію;
- закривайте всі знайдені вразливості, а не лише найбільш очевидні;
- перевіряйте не лише основні сервери, а й всі пристрої в мережі;
- ретельно перевіряйте бекапи, перш ніж відновлюватися з них.

Дотримання рекомендацій фахівців, повний аналіз атак та впровадження захисних заходів – це не опція, а обов’язкова умова кіберстійкості. Полтавська обласна військова адміністрація нагадує: безпека – це наша спільна справа.

За інформацією Держспецзв’язку

Поділитись

Теги

кібербезпека
кіберзахист

Новина за темою

Для держслужбовців Полтавщини провели тренінг із кібергігієни
24/04/2025
Яким може бути шахрайство та як йому протидіяти
24/04/2025
Кіберполіція та Офіс Омбудсмана реалізовують інформаційну кампанію з протидії шахрайству на темі військовополонених та зниклих безвісти
24/04/2025

Останні новини

Більше новин
Володимир Когут долучився до форуму «Права людини: взаємодія заради гідності» Володимир Когут долучився до форуму «Права людини: взаємодія заради гідності»
17/06/2025
Сервісні центри МВС розпочали реєстрацію великотоннажного та іншого технологічного транспорту
17/06/2025
Антон Чубенко взяв участь у засіданні постійної комісії облради з питань освіти, науки та культури
17/06/2025
Команда Департаменту агропромислового розвитку провела онлайн-зустріч з міжнародними партнерами
17/06/2025
Програма «єРобота»: 169 підприємців із Полтавщини отримали гранти на розвиток власної справи
17/06/2025
Поради від Державної служби України з надзвичайних ситуацій та медичного батальйону «Госпітальєри»
17/06/2025
В ДСЗН провели нараду з управліннями соцзахисту
17/06/2025
Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей приватизації об'єктів державної та комунальної власності, переданих в оренду
17/06/2025
НТЦ обласного центру: продовжуємо тренінгову роботу з протидії домашньому насильству
17/06/2025

Надсилаємо насвіжіший дайджест новин

Підпишіться, щоб отримувати листи.

ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ

Офіційний веб-сайт

Адреса:

36014, Полтава,вулиця Соборності, 45

Телефон

+380 (532) 56-02-90

Електронна пошта

[email protected]

Гаряча лінія

112

ОВА

Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше

Технічна підтримка сайту

[email protected]

Розроблено в

За підтримки

Мапа сайту